duminică, 2 martie 2014

Recenzie: Brici de Gönül Kivilcim

Am primit aceasta carte spre recenzie de la Editura Univers.

Brici este un copil fara casa si fara familie, ce traieste pe strazile din Istanbul. Impreuna cu tovarasii sai, Brici fumeaza, se drogheaza si fura pentru a supravietui in imensul orasului nemilos. Cartea ilustreaza viata unui copil amarat, care nu a avut parte de educatie, dar care, totusi, spera sa poata avea o viata normala. Mai mult, cand Gul apare in viata lui, Brici e gata sa renunte la tot si sa se aventureze pe strazile straine ale Turciei, pentru a putea trai in pace alaturi de femeia iubita.

Nota mea: 4/5

Pe de o parte, "Brici" este o carte care mi-a placut foarte mult. Desi a fost scrisa intr-un mod diferit, abstract, am savurat intreaga poveste si am ajuns sa ma atasez de Brici destul de mult. Am reusit sa inteleg mai bine oamenii strazii si modul cum gandesc, sa ma pun in locul lor si sa ma gandesc ce as face eu. Mi se pare brutal faptul ca niste copii de sase ani trebuie sa se descurce singuri pe strazi. Ar fi prea mult daca as spune ca aceasta carte m-a facut sa realizez ceva, ca mi-a deschis ochii, dar categoric a avut un impact asupra mea, intrucat a atins un subiect delicat. Mediul in care oamenii traiesc ii schimba, iar autoarea a subliniat foarte bine acest lucru. Stilul in care a fost scrisa cartea a fost un pic mai diferit, dar pe placul meu. Desi a fost scurta, calatoria de care am avut parte pe parcursul lecturii a fost una speciala; in vreme ce citesti cartea, simti ca te aflii si tu acolo, ca esti de fata, iar acea senzatie da "magie" cartii.

Pe de alta parte, cartea asta mi s-a parut incompleta. Pe parcursul lecturii, parca am navigat in larg, intrand mai adanc in poveste si, totusi, ramanand la suprafata. Am fost derutata destul de mult, mai ales la inceput si mi-as fi dorit sa aflu mai multe despre personaje, despre mediul in care s-a petrecut actiunea. Cat despre Gul, "iubirea vietii" lui Brici... a ramas in ceata pentru mine. Ea a fost o influenta importanta din viata protagonistului nostru si, totusi, autoarea nu a insistat deloc asupra acestui personaj. Am apreciat, insa, faptul ca nu a existat romanta. Cred ca v-ati dat seama deja cat de mult urasc eu cartile cliseice. Ei bine, aceasta nu a fost printre ele.

In concluzie, "Brici" a fost o incursiune interesanta in lumea de dincolo de aparente, o lectura usoara, dar profunda, relaxanta, dar plina de suspans, un pic cam scurta, care a reusit sa iasa din tipare si care mi-a placut. Nu a fost ceva extraordinar, dar nici ceva de lepadat. Daca v-am convins si doriti sa comandati aceasta carte, o puteti gasi pe site-ul Editurii Univers, adica aici