duminică, 15 decembrie 2013

Recenzie: Incercarile focului de James Dashner

Am primit aceasta carte spre recenzie de la Editura Litera.
Recenzia nu contine spoilere (cu exceptia primei parti, care e marcata).

*SPOILERE*
Thomas, eroul din "Captiv in Labirint", isi continua aventurile cu o noua incercare potential letala si cel putin la fel de terifianta ca prima: Incercarea Focului. Poienarii, din ce in ce mai putin numerosi, trebuie sa strabata un desert torid, panditi de amenintarea unor furtuni cataclismice si, mai ales, a unor fiinte omenesti devastate de o boala misterioasa, Arsita, care ii transforma treptat intr-un soi de monstri insensibili, salbaticiti, ce-si spun Defectii

Inainte de a porni in calatoria prin desert, Thomas si tovarasii sai afla de la un enigmatic mesager al grupului RAU ca au fost ei insisi contaminati cu microbul Arsitei, ca mijloc de a-i motiva sa duca la bun sfarsit Incercarea Focului, la capatul careia ii asteapta tratamentul bolii. Omul-Sobolan, cum il poreclesc Poienarii, le explica de asemenea ca suferinta lor are o justificare nobila, pentru ca RAU extrage din reactiile lor la incercari informatii esentiale, asa-numitele „tipare“, pentru un plan grandios de salvare a omenirii. Thomas, chinuit de vise si fragmente involuntare de amintiri pe care nu le poate intelege, este insa din ce in ce mai sceptic ca vreun plan, oricat de nobil, ar putea sa indreptateasca un asemenea tratament al grupului de adolescenti, mai ales dupa ce este martor la moartea atroce a unora dintre tovarasii sai si, in special, dupa ce isi da seama ca RAU a convins-o pe prietena sa Teresa, pe care, la inceputul romanului, o crede pierduta, sa il tradeze si sa incerce sa-l omoare, in cadrul unui plan elaborat.
*SFARSITUL SPOILERELOR*

Daca primul volum al acestei serii mi-a placut, ei bine, "Incercarile focului" mi s-a parut superba si mi-a intrecut cu mult asteptarile; nemultumirile pe care le-am avut cu privire la "Captiv in labirint" n-au mai aparut in aceasta carte, de parca autorul mi-ar fi citit recenzia si ar fi scris o noua carte peste noapte. Inceputul nu a mai fost asa plictisitor, parca si limbajul personajelor a devenit mai placut; "Incercarile focului" a fost o continuare superba, de nota 10 (ironic, nu?), care, trebuie sa recunosc, m-a dat pe spate.

Ceea ce am apreciat cel mai mult a fost atmosfera; daca in prima carte au existat scene in care senzatia de teama imi era indusa, ei bine, acum parca am fost cu totul acaparata de frica si de groaza. Ma tot gandea ca in orice clipa pot aparea Defecti care sa-i omoare pe Thomas si pe prietenii lui, fiind permanent incordata. Era o stare generala de haos, de parca apocalipsa ar fi venit; si cam asa a fost. Dar mi-a placut mult faptul ca Thomas era la fel de speriat ca mine si, desi era curajos si puternic, avea si el momentele lui de slabiciune, astfel ca povestea a parut mai realista.

Cat despre personaje, pe de-o parte, Thomas a ramas personajul meu preferat; ce-i drept, nu a existat nici un personaj care sa fie constant pe parcursul intregii carti, dar Tom a fost... perfect. Nu a existat clipa in care sa ma enerveze sau sa ia decizii cu care n-as fi fost de acord. Pe de alta parte, Teresa m-a enervat ingrozitor. Fata a fost absurda si falsa si nu mi-a placut de ea niciun moment, deoarece lua mereu decizii pripite si mintea permanent, iar dupa sustinea si ca nu e vina ei. Se presupunea ca Teresa este inteligenta!

Mi-a placut mult dialogul pe care personajele il purtau intre ele (sa nu uitam sa o excludem pe Teresa!); desigur, nu au lipsit nici replicile amuzante sau ironice ale lor. Autoarea stia exact cand sa destinda atmosfera si, zau, nu cred c-as fi supravietuit pana la sfarsit!

Si, of!, parcurgand aceasta lectura, am trecut printr-un amalgam de emotii si de sentimente care m-au facut sa ador aceasta carte atat de deosebita, interesanta si, de ce nu, reala, pentru ca atunci cand o citeam, simteam ca vizionez un film bine scris si regizat; o experienta minunata. Abia astept incheierea trilogiei! Ce altceva as putea spune?

Daca doriti sa achizitionati aceasta carte, o gasiti pe site-ul Editurii Litera, adica aici! Eu o recomand.