sâmbătă, 9 noiembrie 2013

Recenzie: Numere de Rachel Ward

Am primit aceasta carte spre recenzie de la Editura Rao.

De cand mama ei a murit, Jem vede numerele. Nu isi doreste asta, insa nu este decizia ei; asadar, de fiecare data cand se uita in ochii oamenilor, le vede data mortii. Jem stie cand profesorul ei va muri, Jem stie cand mama ei adoptiva va muri. De asemenea, stie si cand o bomba va exploda in orasul ei si va omori cativa oameni. Faptul ca stie asta o sa salveaza pe ea si pe prietenul ei, Spider, de la moarte, insa ii fura libertatea, pentru ca acum este suspectata, iar toata lumea crede ca cei doi sunt teroristi. Cum sa scapi cand toata lumea este pe urmele tale?

Povestea mi s-a parut extrem de interesanta si m-am simtit atrasa imediat de aceasta carte. Eram curioasa cum este ca cineva sa stie cand vor muri oamenii si am realizat destul de repede ca Jem avea o povara greu de suportat. Am simpatizat-o imediat si chiar m-am atasat de ea pe parcursul povestii.

"Numere" este o carte care a atins multe subiecte sensibile; de exemplu, viitorul copiilor care nu merg la scoala si care nu invata. Jem si Spider sunt un exemplu perfect. A fost un moment in care un profesor le spunea copiilor ca vor ajunge gunoieri sau postasi daca nu invata; ei bine, eu cred ca este adevarat. Am apreciat la aceasta carte ca transmitea si anumite mesaje, ca avea si intelesuri pe care trebuia sa le deducem. A fost un moment in care chiar m-am induiosat - atunci cand Spider si Jem s-au intalnit cu o batrana care a crezut ca va fi jefuita; aceasta i-a rugat sa o lase in pace si m-am gandit ca cei doi prieteni erau mai puternici decat batrana aceea si ca putea sa-i faca ce vroiau, asa ca am realizat cat de nedreapta e lumea. In aceasta carte a domnit atmosfera trista, pentru ca erau, in majoritatea cazurilor, numai personaje triste si amarate. "Numere" a fost o carte diferita, una care a evidentiat si partea neagra a lucrurilor, care a trecut dincolo de aparente si care mi-a aratat cum este viata de la oras din perspectiva oamenilor care nu au mereu din ce trai. Nu a fost tocmai placut sa experimentez, prin intermediul personajelor, acest lucru, insa, intr-un fel, cartea mi-a deschis ochii. Si asta apreciez foarte mult la aceasta carte.

Mi-a placut cum povestea a decurs, cum Spider si Jem s-au descurcat si am simtit ca si eu sunt langa ei, intr-o aventura. Pe de alta parte, imi parea rau pentru ei, deoarece toata lumea ii suspecta ca ei sunt asasinii. Acestia au trebuit sa se confrunte cu prejudecatile nemiloase a oamenilor din ziua de azi. Si cel mai rau este faptul ca, probabil, si eu i-as fi luat drept niste teroristi, fara sa am insa dovada vinovatiei lor. Dar cei doi prieteni au aflat ca exista si persoane mai bune pe lume, persoane care i-ar ajuta la nevoie si care sunt mai intelegatoare. Fara astfel de persoane, cum ar fi fost lumea?

Au fost si momente in care Jem ma enerva, chiar foarte tare; dupa ce vazuse cifrele oamenilor timp de 15 ani, brusc s-a gandit ca poate e o inchipuire, poate ca nu e adevarat. Si s-a gandit la asta de mai multe ori, iar atunci ma enerva, pentru ca nu poti sa spui asa ceva, dupa ce ti s-a demonstrat ca asa este in mod repetat. Insa asta a fost cam singura mea problema cu aceasta carte, pentru ca in rest mi-a placut totul: povestea, personajele, stilul de scris al autoarei, tot. Va recomand aceasta carte, pentru ca este una deosebita, din care chiar poti invata ceva; mie mi-a placut mult.

Iar sfarsitul? M-a spulberat. Am citit ultimele doua randuri si am ramas cu gura deschisa, apoi le-am mai recitit de cateva ori. Ati auzit de final imprevizibil? Nu cred. Va spun eu ca, daca nu ati citit cartea asta, atunci nu ati aflat cum este un final imprevizibil.

Daca doriti sa cititi cartea asta... ei bine, ce mai asteptati? Intrati pe site-ul Editurii Rao si comandati-o acum! Nu aveti nimic de pierdut!