miercuri, 28 august 2013

Recenzie: Sfasierea cerului de Ursula Le Guin

Carte oferita de Libraria Online Libris, o librarie online de unde puteti achizitiona o multitudine de carti. Comandati o carte online chiar acum si beneficiati de transport gratuit si muuulte reduceri!

George Orr are un dar, pe care totusi il uraste - visele pe care le are in timpul noptii se adeveresc si pot schimba lumea, fara ca cineva sa-si dea seama. Doar Orr, doctorul Haber si Heather - femeia de care el este indragostit - stiu ca Orr poate schimba lumea doar visand. Insa doctorul Haber nu numai ca vrea sa-l vindece pe Orr, sa-l faca sa nu mai aiba "vise eficiente", dar vrea si sa preia puterea de a modifica lumea. Insa Orr nu e de acord sa fie folosit drept instrument si nici nu considera ca este bine sa schimbe trecutul, dar si prezentul, astfel ca horataste sa se intoarca impotriva doctorului. Dar nu reuseste. Iar doctorul, aparent, e pe cale sa distruga lumea...

Aparent, SF-ul nu este unul dintre genurile mele preferate. Nici nu am citit multe carti science fiction, insa 'Sfasierea cerului' este cartea care mi-a taiat pofta. Nu a fost o carte proasta, in nici un caz, insa mi s-a parut foarte plictisitoare si parca nu a urmat vreo poveste.

Marea problema a acestei carti este faptul ca nu s-a bazat pe o poveste cum trebuie. Ceea ce vreau sa spun e ca parca nu intaintam deloc in poveste, parca nimic nu se intampla, citeam doar gandurile filozofice ale lui Orr. Mi se parea ca autoarea tot aluneca pe langa poveste si uita sa scrie cum trebuie. Ideea e ca nu a fost actiune decat in unele momente, foarte rar, iar asta m-a facut sa nu-mi mai doresc sa continui cartea.

“Love doesn't just sit there, like a stone, it has to be made, like bread; remade all the time, made new.”

Dar oricum, mi-a placut ca ideea a fost originala; Orr putea sa modifice prezentul, dar si trecutul, doar visand. Daca visa ca intr-o camera este un tablou cu un cal, in loc de un tablou cu un munte, atunci aparea tabloul cu cal si, daca intrebai pe cineva, iti zicea ca intotdeauna a fost asa. Tocmai de aceea, cand Orr si-a dorit ca matusa lui sa plece, cu ceva timp in urma, aceasta a plecat. Ba mai mult, a murit, iar asta l-a facut pe Orr sa regrete amarnic, pentru ca mai apoi sa incerce sa nu mai viseze deloc, ba chiar sa nu mai doarma.

Parca de personaje nu m-am atasat deloc; doar Orr a fost bine conturat insa mi-as fi dorit sa aflu mai multe lucruri despe Heather, femeia de care Orr s-a indragostit, dar si despre doctorul Haber, care parca era plin de mister.

In concluzie, Sfasierea cerului este o carte interesanta si cred ca unui fan al SF-ului i-ar placea, insa pentru mine nu este o carte potrivita. Dar doar pentru ca mie nu mi-a placut, nu inseamna ca nu o sa va placa si voua!