miercuri, 10 aprilie 2013

Recenzie: O viata de rezerva de Jodi Picoult (carte & film)

Filmul

Prima data cand am vizionat filmul acesta - acum cativa ani -, imi si amintesc, a fost intr-o seara de vara. Stateam cu bunica la micul ei televizor si, cu sufletul la gura, urmaream soarta lui Kate si a Annei. Desi eram prea mica pentru a intelege tot ce se petrecea, imi amintesc perfect intregul film, cu tot cu momentele lui mai stresante si mai critice. A fost un film superb, unul de care nu m-am putut dezlipi. Uneori, plangeam. Alteori, radeam. Stiu ca mi se parea atat de ingrozitor ceea ce patea Kate, incat in acea seara, n-am putut sa dorm. De asemenea, suferinta prin care a trecut intreaga ei familie a fost dureroasa. Si tocmai pentru ca acest film a fost atat de marcant, nu am putut sa mi-l scot din minte.

Sfarsitul dureros si agonizant m-a facut sa plang. Modul prin care Kate, incetul cu incetul, se apropia de sfarsit, parea ca tine o vesnicie. Insa eu tot ma asteptam la miracole. Eu tot speram ca o sa supravietuiasca, pana in ultimul moment. Si stiti de ce? A fost primul meu film cu final tragic. Insa ma bucur ca a fost atat de realist - nu precum celelalte in care personajul principal, miraculos, scapa - si am avut foarte multe de invatat din el. Tocmai de aceea imi plac mie povestile cu final tragic. Pentru ca realizezi cat de ireal pare, si totusi cat de real este. Ca un pumn in fata, in timp ce dormi.

Cartea

Prima data cand am citit descrierea la biblioteca, nu am stiut. Mi s-a parut geniala si imediat am vrut-o. Nu m-am gandit de doua ori pana sa o iau - nici macar nu cred ca am citit toata descrierea de pe spate -, pentru ca suna extrem de bine. Apoi, pe drumul spre casa, am scos-o. Am citit cu atentie sinopsis-ul si am simti deja vu. Era evident. Nu mi-a venit sa cred ca, tocmai dupa atata timp, cand imi storsesem creierii sa aflu numele filmului, am dat fix de cartea dupa care a fost creat. Si nici macar nu stiam de existenta ei!

Totusi, m-am gandit ca in nici un caz nu o sa o citesc, din moment ce am vazut filmul. Apoi m-am apucat, cum am ajuns acasa. Chiar daca stiam ce o sa se intample - imi aminteam totul perfect -, stilul autoarei m-a captivat si, pana nu am terminat cartea, nu am lasat-o din mana. O zi intreaga, am facut decat sa citesc "O viata de rezerva". Pana cand, tocmai cand incepeam sa casc, s-a intamplat: am ajuns la final, iar finalul a fost ABSOLUT DIFERIT! Cum sa faci asa ceva? In film, Kate moare, iar familia ei isi continua viata. In carte, Anna face un accident cu masina si moare, salvand-o pe Kate, pentru ca-i doneaza rinichiul de care avea foarte multa nevoie. Diferenta de la cer la pamant. Si tocmai cand ma gandeam cat de asemanatoare sunt si filmul si carte. Totusi, mai interesant a fost filmul.

Si filmul, si cartea, merita mai mult de 5. Mult, mult mai mult.